אין טיב טעם בכלבוטק

נניח לרגע שרשת השיווק "טיב טעם" צודקת: עובדים ממורמרים החליטו לביים סיטואציה של הזנחת בשר. מה החברה יכולה לעשות? כלום. היא אבודה. בחברה שבה המדיום הוא המסר, ל"כלבוטק" יש כוח גדול יותר מבתי המשפט. תוכנית התחקירים בעידן החדש - היא החושפת, היא החוקרת, השופטת וגוזרת הדין. התנהלות ''כלבוטק'' בשבועות האחרונים דומה למשפטי השדה שהיו עושים פעם בארה''ב, אבל עם תוספת מחרידה: היא זו שתחליט על גזר הדין מראש.
תקשורת > משבר > יחסי-ציבור

[שקיפות מחייבת והבהרה: איני עובד ברשת "טיב טעם" לא עבדתי שם מעולם, איני משרת את האינטרסים של הרשת באופן מקצועי והאמת, שלמעט פעם אחת ויחידה, לא קניתי ברשת הזו מעולם].

ביום א' (14/10/07) שודרה התכנית המדוברת: חשיפת "כלבוטק" של ממצאים מחרידים על רשת "טיב טעם", שזו לא הפעם הראשונה ש"כיכבה" בתוכנית: צילומי מצלמה נסתרת חשפו מה קורה לבשר שלנו לפני שהוא מגיע אלינו לצלחת. זוועה: בשר עומד בחוץ במשך זמן רב וחתולים נוברים בו ומעבירים עליו את גופם ולשונם המזוהמת. אלוהים ישמור אם זה באמת נכון. רשת שכזו לא צריכה להתקיים וחבל שקיימות תוכניות כמו "כלבוטק" שחושפות זאת ולא משרד הבריאות שמפקח. אבל כל זאת בהנחה שזה באמת נכון. רשת "טיב טעם" ניסתה להילחם בחשיפת התחקיר מרגע היוודע יוזמת התוכנית. לטענתה, מדובר בעובדים ממורמרים שפוטרו מהחברה, וכנקמה – ביימו סיטואציה של הזנחת בשר מחוץ לחנות, לרווחת החתולים העוברים והשבים. רשת "טיב טעם" ניסתה את כל האפשרויות שעמדו לרשותה, למעט תביעה (עדיין). היא פנתה לתוכנית מספר פעמים בבקשה לקבל את החומרים, על מנת שיוכלו לבחון אותם. התוכנית סרבה, "רשת", הזכיינית, גיבתה. לאחר מכן ניסתה החברה לפנות לרשות השנייה, שימנעו מ"רשת" לשדר קדימונים (פרומואים) על התוכנית, מכיוון שלטענתה – דין הפרומואים הוא כדין התוכנית, לפני שתהיה לצופים ההזדמנות לשמוע את שני הצדדים.

ניתן לראות את הקדימונים בכל הזדמנות בשבוע החולף, כששם החברה מובלט ורפי גינת, בפנים חמורות סבר, אומר שזהו תחקיר שכולם חייבים לראות. "טיב טעם" הצליחה להוציא פרסומת, אחרי סירוב של הרשות השנייה להשתמש בפרסומת לדיון ציבורי. החברה גם קנתה שטחים גדולים בעיתונים הגדולים, הקוראים לציבור לבדוק את העובדות. היא עשתה זאת בדרך מקורית, שלא נעשה בה עוד שימוש על ידי אף חברה מסחרית אחרת: בלוג ברשת האינטרנט. הבלוג מכיל תגובות של הנהלת האתר, מענה לציבור על כל שאלה וחשיפת תמלילים של עובדים אחרים בחברה, אשר טוענים כי מדובר בהפללה. החברה נקטה בניסוח מרוכך: האם מישהו הפיל את כלבוטק? מתוך ידיעה, שאם יילחמו בתוכנית – יהיה הקרב אבוד מראש. כי אנשים צופים בתוכניות תעודה ותחקיר כעובדה מוגמרת ולא מתייחסים לעובדה (כן, כולל התוכנית "עובדה") שהתוכניות מכניסות את דעתן לתכנים, מוסיפות זוויות צילום ומוסיקה שמשכנעת את הצופים להסכים את דעת התוכנית ומילים קטנות, הבעות פנים וטון דיבור – משלימות את המלאכה.

הטלוויזיה, לרבות התוכנית "כלבוטק", הפכו להיות "משפט השדה" של המאה ה-21: הם אלה שחושפים, מבצעים את החקירה, שופטים וגוזרים את הדין על כל חברה שנקלית לדרכם. הבעיה היא, שבמשפט שדה, עוד יש לך סיכוי לצאת זכאי. בתוכניות התחקיר של העידן החדש, אתה תצא זכאי רק אם התוכנית תחליט שמגיע לך לצאת זכאי, אבל הסיכויים לכך קלושים. זכאות לא הולכת יחד עם רייטינג. אני לא מבטל את העובדה ש"טיב טעם" אכן סרחה ויש דברים בתחקיר של "כלבוטק". חוסר ההבנה שלי בא לידי ביטוי דווקא בהצגה של התוכנית כחומת ענק שאין אפשרות לפרוץ אותה בשום הזדמנות. הדבר לא מציג את התקשורת החוקרת כולה באור חיובי, ככזו הדורשת מארגונים ורשויות לחשוף לציבור מידע. לדעתי, הדבר יזיק בסופו של דבר גם לתדמית של התוכנית. אחרת, קשה להסביר, מדוע דווקא בסוף השבוע הזה – בחר רפי גינת להופיע בעיתונות ולהצדיק את יושרו המקצועי. במקרה הזה – בפרשת המנויים בחברת החדשות של ערוץ 2. יש לציין שהוא מופיע בכתבת שער בעיתון "ידיעות אחרונות" אותו הוא ערך בעצמו עד לאחרונה.

לעוד מידע ברשת על תחקיר כלבוטק והתמודדות עם המשבר בחברת "טיב טעם" – לחצו כאן.
.
>>> המאמר פורסם ב:
אומדיה - 13.10.07
סקופ - 15.10.07
>>> עוד על משברים:
החברות הסלולריות שותקות ובצדק - 29.7.08