כוח גדול לטלוויזיה, מעט כוח לצופים

הבלון הנפוח של רשת וערוץ 10 תופס תאוצה ומעמיד את הרשות השנייה בפני עובדות בשטח: הסכמה למיזוג בין שתיהן או החשכת המסך בערוץ 10 בשל חוסר רווחיות ויכולת עמידה בדרישות הרגולטור. הרשות השנייה יכולה להרוויח מהמצב פעמיים: פעם אחת בכך שתאשר את המיזוג ותפסיק להצטייר ע" הזכייניות ככזו שהולכת תמיד נגדן, ופעם שנייה בכך שתוכל להציג התחייבות אמיתית כלפי הצופים, אשר נזנחו בכל המלחמה על העמלות, התמלוגים ורפורמת הרשיונות בטלוויזיה. למרות האופן שבו נעשה המהלך, אישור המיזוג ימנע מהזכייניות להתלונן על חוסר שוויוניות בדרישות מהן.
תקשורת > מוסדות > מיזוג




ההתנהגות של הזכייניות משולה להתנהגות החמאס: אנחנו לא נעמוד בהתחייבויות שלנו, אבל תנו לנו להמשיך לעשות מה שאנחנו רוצים ואל-לכם לבוא אלינו בטענות. במשך שנים כולם מדברים על כך שאי-אפשר להרוויח מהטלוויזיה בישראל. יש לכך סיבות רבות: הצופים לא מרוצים ממה שמשודר להם, יותר מדי גורמים בענף "גוזרים קופון" עד שלא נשאר כבר ממה להרוויח, עלויות ההפקה עולות, התכנים מדרדרים, שעות השידור לא קבועות, הפרומואים מעצבנים, הפרסומות צועקות והפריים-טיים מצטמצם. סיבות רבות לא נבחנו כדי לשנות את המצב, אך אף-אחד לא טורח כשאפשר להאשים את הרגולטור. דרכים לשינוי יכולות היו (ועדיין יכולות) להיבחן, אבל הזכייניות לא באמת מתעניינות בצופה ובעבודה הקשה שיש לעשות כדי להחזירו למסך. הן מעונינות במפרסמים ובשבילם הם מוכנים למכור הכל, כולל הצופים עצמם.


תקופה של שינויים מגיעה לטלוויזיה: הכבלים והלווין מתכוננים למלחמה שידורי האינטרנט, פרסומות ייכנסו לערוצים נוספים, הVOD מקשה על בחינת הרייטינג, התכנים עוברים לסלולר, ושוק הרשיונות לערוצי טלוויזיה עובר שינוי מהותי. כולם מתנגדים, זועקים וחוששים להפסיד. אין מחשבה של עסק אמיתי, שברגע שהצרכן מרוצה והמוצר טוב, אז אפשר גם להרוויח. מה שרוצות הזכייניות הוא להמשיך ולמכור לנו מוצרים בינוניים ולקצור יותר רווחים.


למרות זאת ולמרות המהלך הערמומי שרקחו "רשת" וערוץ 10, יש לרשות השנייה הזדמנות אמיתית לשנות את התמונה של השידור המסחרי ולקבוע עובדות בשטח שייתנו לה הזדמנות לא להיות זו שתמיד נובחת ולא נושכת וזו שתמיד מצטיירת כ"מחפשת" את הזכייניות בפינה. המאבק בין הזכייניות לרשות היה זמן רב מדי מעל דפי העיתונים בשליטתן של הזכייניות ולרשות יש אפשרות להצטרף למלחמה באותם כלים ולהראות לצופה שהפעם היא לא רק לצדו, אלא עושה משהו בנידון.


על הרשות השנייה לשקול בחיוב מיזוג בין "רשת" לערוץ 10 ולהפוך את ערוץ 10 למתחרה שווה לערוץ 2, שינוהל על-ידי "קשת". אפשרי לשקול שלערוץ 2 יצטרף זכיין נוסף ושניהם ישדרו תחת מותג ערוץ 2, כפי ש"רשת" ו"קשת" ביקשו לעשות מזה זמן רב. באופן שכזה, יהיו 2 ערוצי טלוויזיה, שינוהלו ע"י 2-4 זכייניות, בתנאים שווים מבחינת שעות השידור, דרישה לסוגה-עילית, השקעה ביצירה מקורית והגבלות נוספות. כמו-כן, יש צורך להמשיך ולבחון את האפשרות להורדת עלויות התמלוגים, לפחות לתקופת ביניים כדי להסתגל לשינויים אלה. יחד עם הסכמה למיזוג שכזה, צריכה הרשות לאכוף עמידה בהתחייבויות ולהיות איתנה יותר בענישה. על הרשות לפרסם ברבים את דרישותיה, את מה שהצופה יכול וצריך לדרוש מהטלוויזיה שלו ואת האופן שבו היא מתכוונת לבחון זאת על בסיס קבוע. באופן שכזה, יוכלו כולם להרוויח: הערוצים יקבלו את המיזוג הרצוי להם, הרשות תוכל להראות את צדדיה המתחשבים אך גם להציג את כוחה ולצופה יהיה, אולי, לוח שידורים מאוזן יותר שמתחשב בדרישותיו, צרכיו ורצונותיו.




>>> המאמר פורסם ב:
Reader - 14.1.09
>>> עוד על הרפורמה בטלוויזיה בישראל:
על מה לא דיברו בפסטיבל ראש-פינה - 11.11.08
הטלוויזיה לא מדברת בכלל עם הצופים שלה – 24.12.08
.